1 lutego 2015

JAKĄ ODŻYWKĘ DO WŁOSÓW WYBRAĆ

Pamiętam kiedy zapomniałam użyć odżywki do włosów. Moje włosy strasznie się elektryzowały i  trudno je było rozczesać. Od tamtego czasu odżywka stała się moim must have. Jednak jest pewien problem. Idąc do sklepu natkniemy się na masę produktów do pielęgnacji włosów- w sprayu, w kremie, do spłukiwania i bez, szampon z odżywką 2w1. Producenci dodatkowo zalecają używanie szamponu i odżywki tej samej firmy. Co więc kupić by nie zniszczyć naszych włosów?

Co mamy do wyboru:
  • Odżywki do spłukiwania
  • Odżywki bez spłukiwania
  • Szampon z odżywką
  • Maski
Skład odżywki na pewno trudnej jest odczytać niż skład produktów żywnościowych, ponieważ pisane są w międzynarodowym języku INCI czyli mieszaninie łaciny i angielskiego. Sama miałam problem z jego odczytem, ale praktyka czyni mistrza.

Skład odżywek do włosów
Na pierwszym miejscu jest substancja, której jest najwięcej. Zwykle jest to woda, czyli aqua. Następnie znajdują się składniki aktywne, czyli proteiny, witaminy, oleje, alkohole. Na końcu są substancje najbardziej nieprzyjazne naszym włosom, czyli barwniki, konserwanty i sztuczne zapachy. Powodują one bardzo mocne uczulenia.

Często w odżywkach możemy spotkać alkohole. Starajmy się jednak wybierać takie produkty, w których będą one na końcu składu, ponieważ wysuszają włosy oraz podrażniają skórę głowy. Wyjątkiem jest cetyl alkohol. Jest on natłuszczaczem. Parabeny są silnymi konserwantami. Mogą powodować zaburzenia hormonalne, alergię, zapalenie skóry, wypryski, rumienie. Poznamy je po końcówkach: paraben i phenyl.

Unikajmy sztucznych zapachów, czyli linalool, limonene, citral, citronellol, hexyl cinnamal oraz geraniol. Są one silnymi alergenami. PEG-i są emulgatorami. Sprawiają, że nasza skóra staje się cieńsza, przez co jest narażona na wnikanie toksycznych substancji.

Odżywki do spłukiwania mniej obciążają włosy i często mają bogatszy skład. Warto jednak posiadać odżywkę bez spłukiwania w formie mgiełki. Nada się idealnie, kiedy mamy mało czasu i szybko chcemy poprawić włosy.
Niestety takie odżywki nie nadają się do włosów z łupieżem i ze skłonnością do przetłuszczania.

Szampon i odżywka 2 w 1
Często nie mamy czasu nakładać szamponu i odżywki. Wybieramy wtedy preparaty 2 w 1. Niestety sprawiają one, że włosy są oklapnięte i przetłuszczone. Dzieje się tak, ponieważ nakładamy je na skórę głowy co powoduje dodatkową warstwę nawilżającą.
Nie stosujmy też szamponu i odżywki tego samego producenta. Jeśli będziemy używać innej odżywki, substancje czynne będą się powtarzały.


Maski
Mają wyższe stężenie składników regenerujących i nawilżających. Głębiej wnikają w strukturę włosa. Producenci zalecają ich używanie raz na tydzień, jednak dobierzmy częstotliwość stosowania indywidualnie. Nie należy stosować ich za często, gdyż obciążają włosy.

Jakie substancje na moje włosy?
Posiadaczkom suchych włosów polecam natłuszczacze: masło shea, parafina (paraffinum), lanolina (lanolin).
Jeśli twoje włosy są matowe szukaj w składzie substancji nawilżających: miód (mel), gliceryna (glicerin), mocznik (urea).
Zniszczone włosy odbudowują białka: proteina z pszenicy ( wheat protein), kolagen (collagen), keartyna (keratin), proteina z jedwabiu (hydrolizeo silk).
Włosy zdrowe wystarczy potraktować lekką odżywką np. w sprayu
.

Jeśli chcemy mieć długie i zdrowe włosy potrzebujemy odżywek z silikonami. Powodują zamknięcie łuski i nadają włosom jedwabistość. Poznamy je po słowach: siloxane, conol i cone.

 
Pamiętajmy by zmieniać odżywki oraz jeść produkty bogate w siarkę i cynk.

17 komentarzy:

  1. Nie miałam o tym pojęcia. Teraz wiem na co zwracać uwagę kupując odżywkę

    OdpowiedzUsuń
  2. Według mnie najlepsze są naturalne odżywki. To fakt nie mają takiego super efektu, ale przynajmniej wiem, że nie stosuję tej całej chemii.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piszesz bardzo ciekawe posty

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak tylko przeczytałam ten wpis, pobiegłam do łazienki i okazało się, że faszeruje moje włosy samą chemią. Teraz będą w sklepie zawsze sprawdzam etykiety

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak tak czytam ten wpis, to cieszę się, ze nie mam takich rozterek i używam tylko szamponu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki za pomoc :D Mam zdrowe włosy i zastanawiam się nad odżywką z Timotei (nie wiem jak się to pisze xD) Po ostatnich przykrych doświadczeniach z ich szamponem do włosów z róża z Jerycha może to okaże się dobre :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Post bardzo mi się przyda. Z pewnością będę zwracać uwagę na etykiety.. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. bardzo przydatny post :) ja osobiście preferuje te bez spłukiwania bo wiadomo - najszybciej :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam odżywkę z keratyną ( a napisałaś ,że wzmacnia zniszczone wlosy),ale jest tam alkochol. Niestety trzeba bardzo uważać na to się kupuje. Bo producenci nas oszukują

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo przydatne :) dzięki

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapomniałaś o cetearyl alcohol i stearyl alcohol, o innych substancjach natłuszczającyhch, o silikonach... ;) ale mam nadzieję, że to nie ostatni włosowy post? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że nie. Posty na temat włosów na pewno w przyszłości się jeszcze pojawią ;)

      Usuń
  12. Bardzo pomocny post! :) Ja używam wyłącznie naturalnych kosmetyków do włosów ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajny post,bardzo pomocny i za to dziękuję !

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo przydatny post - ja dopiero uczę się o pielęgnacji włosów - do włosomaniaczki mi daleko, ale dopiero uczę się o potrzebach moich włosów i składach kosmetyków. Po Twoim poście jestem bardziej bogata w wiedzę, chociaż i tak na razie niewiele jeszcze umiem;)

    OdpowiedzUsuń

Za wszystkie komentarze dziękuję :)