14 listopada 2016

10 NAJGORSZYCH POMYSŁÓW NA ŚNIADANIE

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Pomijanie go niesie ze sobą pewne konsekwencje np. zwolnienie metabolizmu. Jednak znacznie gorsze od pominięcia tego posiłku jest zjedzenie na śniadanie czegoś, co z pozoru jest zdrowe, a w rzeczywistości zawiera mnóstwo cukrów i chemicznych dodatków. Przedstawiam Wam 10 najgorszych pomysłów na śniadanie.

Parówki, boczek, kiełbasa, szynka
Przetworzone mięso zostało uznane przez Światową Organizację zdrowia za rakotwórcze. Takie mięso zawiera azotyny i azotany, które mogą prowadzić do rozwoju nowotworu żołądka, jelita grubego i przełyku. Jeśli nie możemy zrezygnować z mięsa, to warto poszukać ekologicznych wędlin, które nie zawierają szkodliwych dodatków.

Płatki śniadaniowe, gotowa granola i musli
Na opakowaniu takich produktów często jest napisane, że zawierają pełnoziarniste zboże i różne witaminy lub są bez dodatku cukru. Jednak prawda jest zupełnie inna. Są one wysoko przetworzone. Zawierają cukier pod różnymi postaciami od tego zwykłego po syrop glukozowo- fruktozowy. Tak naprawdę pod względem etykiety prawie nie różnią się od słodyczy. Zawierają tylko puste kalorie i po godzinie znów jesteśmy głodni. Zdecydowanie lepiej będzie zrobić musli czy granolę w domu lub postawić np. na płatki jaglane czy płatki orkiszowe z dodatkiem owoców i ziaren (np. siemię lniane).

Naleśniki
Podobnie jak gofry zawierają mąkę, cukier, jaja i mleko. Takie śniadanie jest tłuste i ciężkostrawne. Dodatkowo na pewno podamy je z syropem lub bitą śmietaną. W konsekwencji przez cały dzień jesteśmy niewyspani. Jednak w internecie można znaleźć mnóstwo przepisów na zdrowsze naleśniki np. takie tylko z banana i 2 jajek.

Babeczki
Najgorsze są te zrobione z proszku. Chodzi mi tutaj o ciastko w proszku, które sprzedawane jest w kartonikach, do którego należy dodać np. mleko, olej i jajka. O szkodliwości takich produktów możesz przeczytać tutaj. Muffiny robione w domu to zwykłe wyroby cukiernicze, które są kaloryczne, mają mało składników odżywczych, a przede wszystkim zawierają mnóstwo cukru.

Drożdżówki, pączki, słodkie bułki
To chyba najczęstszy wybór na śniadanie, ponieważ wystarczy kupić drożdżówkę czy pączka w sklepie. Jednak to właśnie tam często nie mamy podanego składu, a nawet jeśli jest to zawiera, oprócz oczywiście białej mąki i cukru, masę niezdrowych dodatków. Po ich zjedzeniu cukier we krwi szybko skacze, a następnie równie szybko maleje. Dzięki temu już po kilkudziesięciu minutach znowu jesteśmy głodni.

Tosty i grzanki
Pieczywo tostowe to jeden z najmniej zdrowych rodzajów pieczywa. Biała mąka, mało błonnika i praktycznie żadnych substancji odżywczych. Chrupkie pieczywo rzeczywiście ma mniej kalorii, ale na pewno jedną kromką się nie najemy. Taki chleb zawiera węglowodany proste, przez co szybko znów stajemy się głodni. Zwracajmy uwagę na etykiety, bo napis na opakowaniu mówiący, że chleb pełnoziarnisty może kłamać, a pieczywo to uzyskało swój brązowy kolor, dzięki karmelowi, który go zabarwił.

Soki owocowe
Takie napoje tak naprawdę zawierają mało soku z owoców (niektóre nie zawierają go wcale), a jedynie masę cukrów i innych dodatków. Poza tym soki te nie zawierają miąższu owoców, który jest źródłem błonnika. Zawarte w sokach cukry szybko się wchłaniają i odkładają w postaci tkanki tłuszczowej. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest wyciśnięcie takiego soku samemu, albo po prostu zjedzenie owoców.

Beztłuszczowe jogurty oraz te z etykietką light
To prawda, że zawierają mało kalorii. Jednak przy okazji są pełne cukrów, ponieważ usunięty tłuszcz trzeba było zastąpić właśnie cukrem i innymi sztucznymi dodatkami. Trzeba pamiętać, że niektóre witaminy są rozpuszczalne w tłuszczach, dlatego sięgając po jogurty light tak naprawdę nie dostarczamy naszemu organizmowi żadnych substancji odżywczych. Zdecydowanie lepszym pomysłem będzie dodanie do jogurtu naturalnego owoców.

Gotowe kanapki i sałatki
Te kupne w sklepach często zawierają pełno majonezu i gotowych sosów, przez co są bardzo kaloryczne. Składają się głównie z tłuszczów nasyconych oraz tłuszczów trans. Jeśli nie masz czasu na zrobienie śniadania, to przygotuj je wieczorem i włóż do lodówki.

Bezglutenowe przekąski
Chodzi mi tutaj o gotowe, bezglutenowe i mocno przetworzone produkty dostępne w sklepach. Zawierają one mnóstwo sztucznych dodatków. Dlatego lepiej wykonać takie posiłki w domu np. z mąki ryżowej.

20 komentarzy:

  1. To według ciebie co jest super świetnym pomysłem na śniadanie, jeśli większości produktów nie można jeść? W tych czasach wszystko może spowodować raka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście od czasu do czasu można sobie pozowolić na odstępstwa. Pisałam tutaj co można zjeść na śniadanie (chociażby zamiast jogurtu light postawić na jogurt naturalny z owocami). Wystarczy uważnie czytać etykiety i możemy sami się przekonać jakie dodatki dodają producenci

      Usuń
  2. Sama powoli przestawiam się na zdrowe jedzenie, dlatego wyeliminowanie niektórych produktów jest czasem trudne, jak lubimy dane dania. Ale jak się chce to można ! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Z tego co wymieniłaś jadam czasami płatki śniadaniowe a konkretnie kukurydziane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto zobaczyć skład, bo może się okazać, że takie płatki zawierają mnóstwo dodatków

      Usuń
  4. Karolina Pandzia18 listopada 2016 19:54

    Ja nie jem od jakiegoś czasu na śniadanie w/w produktów. Jedak mój chłopak tak i nic mu nie jest a także nie ma spadku formy czy też nadwagi. Tak samo ze zdrowiem- wszystko jest ok :) W ówczesnym świecie aby odżywiać się tak na 100 % zdrowo, super itd trzeba mieć trochę hajsu bo takie jedzenie w pełni zdrowe, naturalne itp itd nie jest tanie. Poza tym teraz większość rzeczy niestety jest rakotwórcza bądź przynajmniej w jakiś sposób sztuczna lub przetworzona.

    OdpowiedzUsuń
  5. W dzisiejszych czasach wszystko jest rakotwórcze i jeżeli chcielibyśmy to tak bardzo brać pod uwagę wybierając posiłek to nie zjedlibysmy nic.Jednak post ciekawy, dużo informacji w nim zawarto i myślę że zajrzę tu do Ciebie jeszcze nie raz ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo interesujący post :) jednak nie da się tego chyba stosować, zwłaszcza gdy się spieszymy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Szczerze? Często jem coś z wymienionych rzeczy. Jednak wydaje mi się, że obecnie nic nie jest zdrowe, wszystko to tylko komercja.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tak na prawdę nie jem prawie nic z wymienionych tutaj rzeczy. Staram się wybierać zamienniki, np. zamiast tego białego chleba tostowego w domu pieczemy domowy z mąki pełnoziarnistej i pszennej (pół na pół) i jest to o wiele zdrowsza alternatywa :) Babeczki jeśli już piekę to tylko sama i zdrowe! Pączki, słodkie bułki - to nie moje smaki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wiele informacji, które podajesz są właściwe, choć wyłuszczenie na liście "Soki owocowe" wprowadza trochę w błąd. Moim zdaniem lepiej by było napisać "napój i nektar owocowy". Sok owocowy- jeśli taka nazwa widnieje na opakowaniu nie może zawierać cukru! Owszem, sok ze sklepu jest pasteryzowany (pozbawiany witamin w procesie zbyt wysokiej temperatury) i wyprodukowany z zagęszczonego soku. Natomiast napój i nektar mogę zawierać cukry.

    Polecam ci książki G.P Małachowa "Oczyszczanie organizmu" Piszę od m.in o tym, że owoce rozkładają się w jelicie cienkim. Jeśli owoce zjemy po śniadaniu składającym się z chleba, szynki czy jakiegokolwiek pożywienia rozkładającego się w żołądku wówczas rozkładające się owoce tworzą alkohol, kwas octowy i dwutlenek węgla. W naszym żołądku wytwarza się wtedy trucizna. To właśnie owoce powinny być naszym pierwszym posiłkiem (bez białka) gdyż dają nam dużo energii i nie przemęczają naszego organizmu zbyt długim trawieniem. :D

    Mam nadzieje, że troszkę ci podpowiedziałam odnośnie dietetyki, skoro się tym interesujesz, to warto byś poznała bardzo wartościową literaturę. A może już znasz Małachowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno zainteresuję się tą książką ^^

      Usuń
  10. O matko jaka długa lista.. to co w takim razie jesc? :D
    Ja tam jadam różnie, od parówek do świeżo wyciśniętych owoców z ryżem i np malinami :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Boczek może idealnie nadać się do śniadań Białkowo-Tłuszczowych więc jest dobrą opcją na śniadanie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Lista za duga i wiekszosc osob nie bedzie sie do niej stosowac. Człowiek ma sie dobrze czuć po jedzeniu i zjesc to co mu smakuje. Ja nie mam zamiaru odmawiac sobei nalesnikow czy kanapki bo jest nie zdrowe. Gdybym miala jesc to co jest zdrowe to albo bym zbankrutowała, albo umarła z głodu.

    OdpowiedzUsuń
  13. Osobiście uważam że jedzenie naleśników z rana to najlepsza rzecz na świecie ! Zawsze wstaje o te poł godziny żeby je zrobić , jem je z owocami , bita śmietana , syropem klonowym i jestem wypoczęta i wyspana :) uwazam że sniadanie powinno być syte bo czasami to jedyny posiłek w przeciągu dnia ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście śniadanie powinno być sycące, ale nie zapominajmy jednak, by było również zdrowe :)

      Usuń
  14. Mam trochę mieszane uczucia co do tej listy, jednakże popieram wiele pozycji z niej. Jeśli już zahaczamy o zdrowy styl życia, starajmy się również trzymać zasady, że posiłek, jakim jest śniadanie, powinien być konkretny, dający nam energię. Dlatego jogurt z owocami może być dla przysłowiowego "szczypiorka" czymś sycącym. Ja zdecydowanie stawiam na domową owsiankę, omlet, jajecznicę. Coś, co sama przygotuję, wiem (przynajmniej w większym stopniu) co znajduje się w środku mojego dania.

    Co do naleśników- preferuje na śniadanie, często jadam, odpowiednio przyrządzone- bez czekolady, zbędnej ilości cukrów, czy czegokolwiek co mija się z motto zdrowego odżywiania. Zwłaszcza, że w dobie naturalnych słodzików, masła orzechowego, syropów 0 kalorii człowiek na prawdę jest w stanie fajnie jeść, do tego słodko, i w miare zdrowo. :)

    Nie popieram tostów, gofrów- to co najwyżej od czasu do czasu.Dla mnie za tłuste, i umówmy się, mało odżywcze. :) Lubię, gdy na talerzu coś się dzieje. Orzechy, rodzynki, żurawina- często jest dodatkiem do moich śniadań, a co takiego znajdę w toście, prócz chleba i sera?

    Chętnie przeczytałabym post o tym, co warto jeść na kolację, śniadanie. :) Wieczorowa pora jest dla mnie żywieniowym wyzwaniem : D

    OdpowiedzUsuń
  15. Zdrowe naleśniki są jak najbardziej w porządku, na pewno zeobię post o tym, co warto jeść na śniadanie i kolację.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ech w dzisiejszych czasach nic nie jest zdrowe. Bo jeśli mawet coś zrobisz sama to produkty do tego i tak musisz kupić.

    OdpowiedzUsuń

Za wszystkie komentarze dziękuję :)